Facebook
Bilans 2023

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2023  »  Sporządzanie sprawozdania finansowego  »   Najczęstsze błędy w bilansie
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Najczęstsze błędy w bilansie

Gazeta Podatkowa nr 104 (2083) z dnia 28.12.2023
Piotr Żak

Bilans jest elementem sprawozdania finansowego pokazującym po stronie aktywów stan majątku jednostki oraz po stronie pasywów źródła jego finansowania (kapitały własne i zobowiązania). Jak każdy element sprawozdawczości finansowej powinien on rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. Jakich błędów unikać w bilansie?

Za jakość sprawozdawczości finansowej odpowiada kierownictwo jednostki, członkowie rad nadzorczych lub innych organów nadzorujących (jeśli takowe powołano), a także osoba sporządzająca sprawozdanie finansowe (por. art. 4a ustawy o rachunkowości - Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). Dlatego przed zatwierdzeniem sprawozdania (a najlepiej przed jego podpisaniem) osoby odpowiedzialne powinny upewnić się, że jest ono wolne od istotnych zniekształceń powodujących nierzetelność. W części firm opinię o sprawozdaniu wyda przed jego zatwierdzeniem biegły rewident, jednak w większości mniejszych podmiotów badanie sprawozdania nie jest przeprowadzane i to w nich istnieje największe ryzyko wyemitowania sprawozdania z istotnymi błędami.

Błędy związane z bilansem można podzielić na następujące rodzaje:

  • zawyżenie wartości aktywów lub (rzadziej) ich niedoszacowanie,
  • zaniżenie wartości zobowiązań lub (rzadziej) ich przeszacowanie,
  • niewłaściwa prezentacja,
  • następstwa nieujawnionych oszustw.

Najwięcej nieprawidłowości wiąże się z niezachowaniem zasady ostrożnej wyceny składników majątku. Trzeba pamiętać, że każdy składnik aktywów należy na dzień bilansowy zweryfikować pod kątem ewentualnej trwałej utraty wartości i jeżeli takowa została stwierdzona - obowiązkowe jest dokonanie stosownego odpisu aktualizującego. Wyrażono to w art. 28 ust. 7 ustawy o rachunkowości, w myśl którego trwała utrata wartości zachodzi wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Uzasadnia to dokonanie odpisu aktualizującego doprowadzającego wartość składnika aktywów wynikającą z ksiąg rachunkowych do ceny sprzedaży netto, a w przypadku jej braku - do ustalonej w inny sposób wartości godziwej.

Niewłaściwa wycena aktywów

Najczęstsze błędy popełniane przez jednostki w zakresie wyceny aktywów to:

  • brak przeszacowania środków trwałych wycofanych z użytkowania do wartości odzyskiwalnej (brak odpisu aktualizującego),
  • ujęcie w bilansie środka trwałego sprzedanego lub zlikwidowanego - zdarza się, gdy nie została sprawdzona zgodność wartości środków trwałych wynikająca z ewidencji środków trwałych z saldami odpowiednich kont w zespole 0,
  • odnośnie nieruchomości zakwalifikowanych do inwestycji wycenianych na koniec roku według ceny rynkowej lub wartości godziwej - brak miarodajnego operatu szacującego bieżącą wartość (niekiedy z oszczędności); może skutkować zarówno zawyżeniem, jak i zaniżeniem wartości,
  • wykazanie aktywów finansowych w nieprawidłowej kwocie - np. udziały w spółce, która od lat przynosi straty, powinny być objęte odpisem aktualizującym; nie można ich bezkrytycznie ujawniać w cenie nabycia,
  • nieprawidłowa (zawyżona) wartość zapasów - powstaje w następstwie nieprzestrzegania art. 28 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym rzeczowe składniki aktywów obrotowych wycenia się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy; wynika to z braku ostrożności w podejściu do zapasów nierotujących, niepełnowartościowych, pochodzących ze zwrotów itp.,
  • brak lub niewystarczający poziom odpisów na należności zagrożone nieściągalnością,
  • widniejące w aktywach wygasłe tytuły rozliczeń międzyokresowych.

Niewłaściwa wycena zobowiązań

Nieprawidłowości najczęściej zdarzające się w obszarze wyceny zobowiązań to:

  • brak rezerw na świadczenia emerytalne i podobne - często wynika to z błędnego przeświadczenia, że ich kwota jest nieistotna; owszem w skali roku taka może być, ale patrząc na kumulatywną wartość takich świadczeń, gdyby je naliczyć za cały okres trwania zatrudnienia, mogą stać się kwotą istotną,
  • brak zawiązania rezerw na istotne ryzyka (np. na udzielone poręczenia),
  • nieprawidłowa (zaniżona) wartość zobowiązań z tytułu pożyczek, zwłaszcza tam, gdzie pożyczkodawcą jest wspólnik lub członek zarządu, a umowy przewidują zapłatę odsetek wraz ze zwrotem kapitałów; nienaliczenie odsetek należnych za poszczególne okresy powoduje zaniżenie tego zobowiązania i zawyżenie wyniku finansowego, a w konsekwencji także kapitałów własnych,
  • niewłaściwy model wyceny zobowiązań finansowych, np. wyceny leasingu, kredytów długoterminowych - większe jednostki powinny wyceniać je w skorygowanej cenie nabycia,
  • niezweryfikowanie zobowiązań i pozostawienie w ewidencji zobowiązań wygasłych, np. przedawnionych; brak skompensowania zobowiązań z należnościami tam, gdzie istnieje do tego tytuł prawny.

Błędna prezentacja aktywów i pasywów

Chodzi tutaj o błędy polegające nie na błędnej wycenie, tylko na ujęciu sald w nieprawidłowej pozycji bilansu. Oto najczęstsze z nich:

  • nieprawidłowe ujęcie wpłaconych zaliczek w aktywach - niekiedy są wykazywane w należnościach, a przecież powinny być powiązane z grupą aktywów, na poczet których je wpłacono, tj. na zapasy, na środki trwałe w budowie, na wartości niematerialne i prawne,
  • brak wydzielenia zobowiązań bądź należności krótkoterminowych, tj. tych, które będą przypadać do zapłaty w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego,
  • wykazywanie zobowiązań z tytułu pożyczek od powiązanych z jednostką osób fizycznych (i innych zobowiązań wobec takich osób) w grupie zobowiązań od jednostek powiązanych - mimo istnienia powiązania osoba fizyczna nie wchodzi w skład grupy kapitałowej i nie występuje powiązanie wykazywane w bilansie,
  • błędne miejsce przypisywania odsetek - powinny one być wykazane w tej grupie zobowiązań, których dotyczą, a nie w innej, np. odsetki od pożyczki od innej firmy, z którą jednostka handluje, powinny zwiększać saldo tej pożyczki, a nie saldo zobowiązań z tytułu dostaw i usług,
  • nieprawidłowe ujawnienie zobowiązań z tytułu leasingu i faktoringu (są to zobowiązania finansowe i w tych pozycjach należy je ujawnić),
  • brak podziału na długo- i krótkoterminowe w takich pozycjach jak rezerwy, rozliczenia międzyokresowe (w aktywach i w pasywach).

Następstwa nieujawnionych oszustw i zaniedbań

Niestety zdarza się, że jednostka staje się ofiarą defraudacji. Jeśli jest w to zaangażowany ktoś ze służb finansowo-księgowych i np. wyprowadza gotówkę z jednostki, to zazwyczaj towarzyszy temu mniej lub bardziej wprawne maskowanie powstających mank. Powoduje to, że do czasu wykrycia procederu sprawozdanie finansowe, w tym bilans, może być w wielu miejscach zniekształcone, gdyż osoba maskująca będzie ukrywała następstwa swoich działań w rozmaity sposób, co zawsze prowadzi do zniekształcenia. Takie manko może być ukryte np. pod postacią zaniżenia zobowiązań, fikcyjnego kosztu, nieistniejącego aktywu. W każdym przypadku wpływa to na bilans, a zniekształcenia mogą być rozległe, zwłaszcza gdy proceder trwa dłużej.

Osobna sprawa to istnienie tzw. kont-śmietników, gdzie kumulują się rozmaite salda do wyjaśnienia, które nie zostały zweryfikowane i wyjaśnione na dzień bilansowy. Zwykle persalda tych kont są podpinane pod "inne należności lub zobowiązania". To również może być źródłem wypaczeń w bilansie.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Sporządzanie sprawozdania finansowego - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.